Köp av sexuella tjänster

Hej

Jag såg en sida på nätet som erbjuder massage av penis eller vagina samt anus som del i en behandling, alternativt bara en av massageformerna. Detta kan väl inte vara lagligt? Att sälja / erbjuda det är säkert lagligt, men att besöka en sådan inrättning måste väl vara någon form av sexuell tjänst? Vad är definitionen för ett sexköp? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den kriminaliserade handlingen enligt 6:11 BrB är att skaffa sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning. De handlingar som avses är samlag eller annat sexuellt umgänge. Med begreppet sexuellt umgänge avses alla sexuella handlingar som typiskt sett är avsedda att uppväcka eller tillfredsställa bådas eller enderas sexuella drift, enligt förarbetena. Det är dock inte avgörande om en sådan effekt har uppkommit eller inte. I regel krävs det att det föreligger en kroppslig beröring mellan den enes könsorgan och den andres kropp som är någorlunda varaktig (ca 10 sek enligt praxis). Att onanera åt någon annan är ett typexempel på sexuellt umgänge.

De handlingar som du beskriver är sådana som typiskt sett omfattas av 6:11 BrB.

Se 6:11 BrB, https://lagen.nu/1962:700#K6P11S1

Se även förarbetena till den nya sexuallagstiftningen (s. 30 där sexuellt umgänge definieras), http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/36/68/2f3b2ea1.pdf

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare