Köp av sexuell tjänst och utpressning

Hej är det brottsligt att en man visar sig naken i cam mot att en kvinna fick låna pengar av honom o båda var myndiga? Sen ville kvinnan polisanmäla honom för trakasserier fast de båda var överens o ingen blev trakasserad. Sen sa kvinnan att om hon fick låna 500kr så gör hon ingen anmälan o fick låna 500kr men efter ett tag så hitta hon likväl på ett skäl att anmäla. Är detta utpressning från kvinnans sida? Har mannen begått något brott. Båda partner var överens om det hela inget tvång!!!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I brottsbalken 6 kap. 11 § regleras brottet köp av sexuell tjänst. Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse gör sig skyldig till brottet. Med sexuell förbindelse åsyftas i första hand samlag men även andra former av sexuellt umgänge kan falla inom definitionen. Att posera naken i en webbkamera torde däremot inte falla inom begreppet. Mannen förefaller således inte ha begått något brott.

Den som otillbörligen tvingar någon att göra något genom hot om att åtala ller angiva denne för brott gör sig skyldig till olaga tvång enligt brottsbalken 4 kap. 4 §. Används tvånget för att förmå en person till handling som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den andre gör gärningsmannen sig skyldig till utpressning enligt brottsbalken 9 kap. 4 §. Kvinnans agerande uppfyller enligt min bedömning rekvisiten för utpressning.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare