FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal28/02/2015

Köp av lös egendom i samband med fastighetsköp

Hej!

Jag har en fråga gällande 4 kap 1§ 1 st. JB. I lagtexten går att utläsa;

Köpes utom fast egendom även annat mot en gemensam köpeskilling, är det tillräckligt att köpehandlingen innehåller en uppgift om gemensam köpeskilling. "

Vad avses med "annat" och hur ska detta dokumenteras? Krävs det att det står i köpehandlingen, eller räcker ett muntligt avtal för just "annat"?

Ha det!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Med "annat" avses lös egendom. Lös egendom är allt som inte är fast egendom, se 1 kap. 1 § jordabalken (1970:994) (JB) https://lagen.nu/1970:994. Det kan röra sig om exempelvis möbler eller en gräsklippare. Det finns inget krav på att detta ska dokumenteras, men eftersom muntliga överenskommelser är svåra att bevisa rekommenderas att den lösa egendomen skrivs in i köpekontraktet. Det räcker med att ange den gemensamma köpeskillingen. Någon uppdelning mellan priset för fastigheten och den lösa egendomen behövs inte, se 4 kap. 1 § första stycket JB.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare