Köp av kvalitetsprodukt

Jag köpte ett par glasögon hos min optiker för 22 månader sedan. Nu har ena skalmen gått av, och det går inte att få tag in någon ny skalm. Vad kan jag kräva av min optiker? Blir det avdrag för den tid jag haft glasögonen? Priset var c:a 8 000 kronor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ditt köp regleras av Konsumentköplagen. I konsumentköplagen 16 § framgår vad som utgör ett fel i lagens mening. För att du ska kunna kräva optikern på något måste ett fel föreligga. Felet måste även förelegat vid köpet, enligt Konsumentköplagen 8 §. I ditt fall är det svårt att hävda att ett fel förelåg vid köpet, att en skalm har gått av kan mycket väl bero på slitage. Eftersom detta skedde en relativt lång tid efter köpet skulle det vara svårt att med framgång hävda att fel förelåg vid köpet.

Något som talar i motsatt riktning är priset, ett par glasögon för 8000 kronor bör vara av bra kvalité. Om skalmen gick av utan att du var vårdslös vid din hantering av glasögonen kan du möjligen hävda att ett fel föreligger, eftersom mer kan förväntas av ett par glasögon för 8000 kronor.
I sådana fall är det aktuellt att kräva avhjälpande enligt Konsumentköplagen 26 §.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare