FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/01/2018

Köp av hus enskild egendom

Hej, om jag skulle gifta mig med min kille och sedan skulle han köpa ut sina föräldrar ur deras hus Och vi flyttar dit. Vad händer då om vi är gift men när hans pappa dör står det att han ska ha ensamrättsägande på gården? Kan det bli att jag står där utan nånting om han skulle skilja sig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Giftorättsgods är sådan egendom som ni ska dela lika på i bodelningen. Egendom kan endast bli enskild egendom på vissa sätt (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Det är exempelvis genom äktenskapsförord, gåva med villkor att egendomen ska vara enskild, arv där det i testamentet stadgas att egendomen ska vara enskild, egendom som erhållits genom olika typer av försäkringar samt all egendom som träder i dessas ställen. Ett vanligt avtal räcker inte för att egendom ska bli enskild egendom.

Om din kille får huset som gåva och det villkoras att egendomen ska vara enskild eller om han får det i arv med villkor om att den ska vara enskild i testamentet så har du ingen rätt till huset. Om han däremot köper huset så kan huset inte bli enskild egendom genom något avtal. Du skriver att din kille köper huset. För att det ska bli enskild egendom måste ni skriva ett äktenskapsförord som båda skriver under. Om du inte skrivit under något sådant är huset inte hans enskilda egendom och du har rätt till det också.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare