FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/04/2014

Köp av felaktig vara från privatperson

Hej

Jag har köpt fälgar på blocket, som enligt säljaren skulle ha ett visst bultmönster och passa på min bil. Det visade sig dock vara ett annat bultmönster och dom går inte att ha på min bil. (Detta hade ju såklart varit en deal breaker för mig eftersom jag inte kan använda dom)

Eftersom det fortfarande är ganska kallt och risk för vinterväglag hade jag ingen brådska med att testa dom, så det tog drygt en vecka innan jag upptäckte felet.

Jag kontaktade säljaren och sa att han hade gett fel info i annonsen. Efter lite diskussion sa jag att innan vi gör något annat så kan jag testa att sälja dom vidare, eftersom i bor en bit ifrån varandra och det skulle bli lite krångel för oss båda med frakt osv. Om du säljer dom vidare kan du få tillbaks 1/7 av pengarna, sa säljaren då och det fick jag. Summan motsvarande ungefär vad det kostade mig att få hem fälgarna.

Nu efter ett par veckors annonsering har jag fortfarande inte fått sålt fälgarna. (Mitt bultmönster, som säljaren angav i annonsen, är mycket vanligare än det som faktiskt är)

Har kontakt säljaren igen utan svar.

Har jag fortfarande rätt att lämna tillbaks fälgarna eller har jag varit "för snäll"?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

När du köper en vara från en privatperson gäller köplagen som inte ger dig samma skydd som vid köp av en näringsidkare. Köplagen är inte tvingande och ni kan komma överens om annat än det som står i lagen. Till exempel kan säljaren helt friskiva sig från ansvar genom att föra in i köpeavtalet att varan säljs i befintligt skick. Det finns dock situationer då varan kan anses felaktig:

Om varan inte är som säljaren uppgett att den är och detta kan anses ha inverkat på köpet. Säljaren har låtit bli att upplysa om väsentliga fel som denna bevisligen känt till och som köparen borde ha upplysts om. Varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Enligt vad du skriver blir punkt 1 aktuellt. Det bör påpekas att du som köpare inte har så lång tid att påtala fel i varan. I privatköpsrelation måste du som köpare påtala ett fel så snart du upptäcker det men senast då du borde upptäcka det. Du skriver att det tog knappt en vecka innan du upptäckte felet och du bör därför upplysa säljaren om 17, 18 §§ köplagen.

Om ni inte kan komma överens kan du endast vända dig till tingsrätten då allmänna reklamationsnämnden inte prövar tvister mellan privatpersoner.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare