Köp av fastighet av förälder.

Hej!

Vi är tre st syskon och min far vill sälja sin stuga värderad till 600 000kr och kommunalt vatten på ingång ca 180 000kr jag vill köpa den för 600 000kr betala för vatten själv sedan. Mitt ena syskon säger ok men inte den andra. Denne tror det är värt mer om man sätter ut det med mäklare. Hen säger att jag kan inte köpa framtida arv. Hen vill ha mer typ 500 000 kr. Jag tänker om vår far ger oss 100 000kr var i förtur på arv så får vi betala 500 000kr för stugan. Kan jag enligt lagen göra så. ?

Lawline svarar

Hej Eva! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv
I 6 kap. Ärvdabalken (ÄB) står det om förskott på arv, du kan läsa lagen här. Förskott på arv innebär att det en bröstarvinge (ett barn) fått i gåva av sin förälder innan den dör ska räknas av från dennes arv när arvsgivaren dör. Om ni alla är överens om att samtliga barn ska få en gåva på samma belopp så kommer det i slutändan inte göra någon skillnad vid fördelningen av det slutliga arvet, eftersom ni alla fått lika mycket.

Fastigheten
Om du vill köpa din faders stuga så är det viktigt att visa att du köper den för faktiskt marknadsvärde. Skulle du köpa den för ett värde som understiger marknadsvärde så kan man, i en arvssituation, se skillnaden mellan det pris du betalat och det reella marknadsvärdet som en gåva från din fader, som sedan räknas bort från ditt slutarv. Om du, tillika dina syskon, ska få en gåva från din fader på 100 000 så finns inget hinder mot att du betalar 100 000 mindre i köpeskilling istället för att ta emot pengarna.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare