FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal13/12/2015

Köp av fastighet

Vår mamma dog i sept-2015 och nu vill jag köpa ut mina fyra syskon och jag har lämnat ett bud som de inte godtar, de vill ha mycket mer och mer än vad huset troligtvis är värt.

Jag får inget syskon-pris!

Redan 2001 ville mamma sälja huset till mig för taxeringsvärdet och vi skrev ett köpebrev då, originalet har jag.

Mina två systrar förbjöd då min mor att genomföra köpet och då mamma inte ville ha bråk så blev det inget köp för mig.

Kan jag använda detta köpebrev, undertecknat av mamma och mig och bevittnat av fyra personer, för att få ned priset eller t.om. få huset till taxeringsvärdet 2001?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar av frågan att det rör sig om en fastighet med ett hus, då är jordabalken (JB) (se här) tillämplig.

Enligt 4 kap 1 § JB finns det vissa formkrav för köpeavtal när man ska köpa en fastighet. Köpeavtalet måste innehålla underskrift av köpare och säljare, köpeskilling, vilken fastighet det gäller och en överlåtelseförklaring från säljaren. Dessa formkrav innebär att avtal om framtida köp av fastighet är ogiltiga. Eftersom att ditt köpebrev är sedan 2001 gäller det inte för det fastighetsköp som du vill göra nu. Självklart kan du visa upp köpebrevet för dina syskon för att visa att din mamma ville sälja fastigheten till dig, men det finns inget bindande avtal mellan dig och din mamma. Fastigheten har dessutom säkert ökat i värde sedan 2001 så jag tror att det kan vara svårt att få ner priset till det som du och din mamma avtalat om.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare