FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal15/03/2014

Köp av fastighet

Jag har precis sålt min fastighet. Köpekontraktet skrevs på i slutet på november och överlåtelsen skedde 3 mars. Dagen innan överlåtelsen gjordes en besiktning av städningen av köparen och tack vare att jag inte kunde närvara fick köparen nyckeln som städfirman hade använt. När jag på förmidagen på överlåtelsedagen (fortfaradne innan överlåtelsen ägt rum) besökte huset visar det sig att köparen sålt köksinredningen på Blocket varför denna var delvis nedmonterad. När jag meddelade mäklaren om vad som hänt sa han att det enligt lagen är "luddigt" gällande när ägarbytet sker, vid konstraktsskrivning, vid överlåtelsen eller när köparen har blivit lagfaren ägare. Vad gäller? Kan jag kräva skadestånd för det inträffade?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Vid köp av fast egendom uppställer lagen ett antal formkrav för att köpet ska vara giltigt. Dessa återfinns i 4 kap. 1 § jordabalken (JB). De krav som ställs för ett giltigt fastighetsköp är (1) upprättande av köpehandling som (2) innehåller uppgift om köpeskillingen och den fastighet som överlåts och (3) undertecknas av säljaren och köparen samt (4) en överlåtelseförklaring av säljaren som förklarar att fastigheten överlåts till köparen.

När samtliga dessa kriterier är uppfyllda har parterna ingått ett bindande fastighetsköp. I detta fall blev fastighetsköpet bindande när köpekontraktet skrevs under i slutet av november, under förutsättning att köpehandlingen uppfyller de övriga kraven.

Ibland kan även tvist uppkomma om vad som ska ingå i fastighetsköpet, d.v.s. om vissa tillbehör till fastigheten ska anses ingå i köpet eller inte. Köksinredning utgör tillbehör till fastigheten och kommer därför ingå i fastighetsköpet, 2 kap. 2 § 1 och 2 st. 1 p. JB.

Sammanfattningsvis innebär detta att köparen blev ägare av fastigheten när köpekontraktet skrevs under i november och kan därför sälja köksinredningen om han så vill.

Lycka till!

Hälsningar,

Haris CatovicRådgivare