Köp av fast egendom - sidoöverenskommelse av köpeskilling

Jag skall köpa en fastighet. Dock vill säljaren undvika att betala så mycket i skatt. Han har därför föreslagit att den officiella köpeskillingen utgör en del och resten skall betalas på sidan om utan någons kännedom. Vad finns det för risker för mig som köpare med detta upplägg? Säljaren påstår att det bara är han som kan bli föremål för skattebrott, inte köparen. Är detta sant? Och kan köpet i efterhand förklaras ogiltigt och återgå till säljaren eftersom svarta pengar förekommit?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 4 kap 1 § st. 2 ska en överenskommelse om pris som säljare och köpare träffat vid sidan av den som anges i köpehandlingen förklaras ogiltig på yrkande av part. Mellan säljaren och köparen gäller istället den köpeskilling som anges i köpehandlingen. Högsta domstolen har emellertid i NJA 1987 s.167 kommit fram till att hela avtalet kan förklaras ogiltigt på denna grund. Det krävs dock att någon av parterna yrkar detta. Av lagmotiven framgår (prop 1970:20 s B 150 f; NJA 11 1972 s 59) att det stränga formkravet när det gäller uppgift om köpeskillingen har till syfte att hindra vilseledande av tredje man eller myndighet, i det här fallet skatteverket.

En överenskommelse om pris som säljare och köpare träffat vid sidan av den som anges i köpehandlingen gör alltså hela köpet ogiltigt på yrkande av part, inte bara själva sidoöverenskommelsen. Mot bakgrund av detta måste jag avråda jag från en sådan sidoöverenskommelse.

Vänligen,

Dag EresundRådgivare