FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/10/2017

Köp av bil som inte står i säljarens namn

Vi ska snart köpa en bil av en bilförsäljningsfirma i Malmö men nu när vi har tecknat och reserverat bilen i ett kontrakt så återstår bara betalningen. Vi har pratat med banken för lån men de säger att denna bil inte står i bilfirmans namn och inte heller i ägaren av firmans namn. De får heller inte ge ut den "äkta" ägarens namn. Värt notera att bilen är en import. De vägrar ge oss lån då ägaren av bilen inte är bilförsäljaren eller ägaren av bilförsäljningen.Vi pratade med ägaren av bilfirman och han sa att bilen står i någon annans namn men innan köpet av bilen skulle han tydligen ändra det till sitt eget namn, sedan firman och till slut oss när vi köpt den och han säger att många bilfirmor tydligen gör detta. Är detta något bedrägeriförsök? All hjälp uppskattas

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag kommer först att svara på er fråga om eventuellt bedrägeriförsök och sedan kommer jag att ge er några tips på om det är en bra idé att köpa bilen eller inte (om ni skulle få tillgång till pengar någonstans ifrån). Längst ner i svaret hittar ni en kort sammanfattning.

Kan det vara ett bedrägeriförsök?

Det är svårt att säga om det rör sig om ett bedrägeriförsök. Det finns nämligen en del slags avtal som innebär bl.a. att en säljare kan ha saker som tillhör någon annan stående hos sig, och som säljaren sedan köper av den riktiga ägaren när säljaren har hittat någon som i sin tur vill köpa saken av säljaren. Detta kallas för konsignation. Det kan alltså vara så att bilfirman som ni har kontakt med har ett sådant avtal (eller ett annat slags avtal med liknande innebörd) med den som äger bilen. Jag vet ju inte så mycket om omständigheterna i ert fall, men det är alltså inte nödvändigtvis så att bilfirman försöker luras.

Är det en bra idé att köpa bilen?

I första hand skulle jag avråda er från att köpa bilen. Själva registreringsupplägget låter märkligt. Det faktum att det dessutom är en importerad bil och att ni inte får veta vem som äger bilen gör inte saken bättre. Som jag nämnde tidigare finns det dock en del slags försäljningsavtal som går ut på att säljaren inte ska äga bilen och det kan till och med vara så att den som äger bilen inte vill uppge sitt namn. Men man bör vara extra försiktig när det gäller just köp av bilar, särskilt om det skulle vara så att den som säljer bilen inte har den hos sig (det framgår inte riktigt av er fråga om bilen finns hos bilfirman eller inte).

Det är aldrig en bra idé att köpa något av någon som inte kan bevisa att den äger saken eller har rätt att sälja den. Om ni köper bilen kan den rätte ägaren faktiskt kräva tillbaka bilen av er, om det visar sig att bilen var stulen eller att bilfirman inte hade fått tillstånd att sälja bilen av bilens ägare (se godtrosförvärvslagen, 2, 3 och 5 §).

För att undvika att detta sker behöver ni vara säkra på att bilfirman har rätt att sälja bilen (det är även detta banken behöver veta för att bevilja er ett lån). Det betyder att det måste stå klart att den som är bilens rätta ägare gått med på att bilfirman säljer bilen eller att det är bilfirman som äger bilen. Det är därför lite motsägelsefullt att bilen ägs av någon som inte vill uppge vem den är och eftersom bilen står i den personens namn blir det väldigt svårt för er att veta om bilfirman har rätt att sälja bilen eller inte. Det finns alltså en viss risk att bilen kan tas tillbaka om ni köper den, eftersom det är osäkert om bilfirman har rätt att sälja bilen.

Ni bör i varje fall inte köpa bilen förrän ni är helt säkra på att bilen ägs av bilfirman/försäljaren eller att bilfirman/försäljaren har fått tillstånd att sälja bilen av den som äger den.

Min bedömning av ert fall

Det behöver alltså inte vara fråga om ett bedrägeriförsök i ert fall, men köp inte bilen (betala inte för den - om ni eventuellt får pengar någon annanstans ifrån) förrän ni är helt och hållet säkra på att bilfirman fått tillstånd av den rätta ägaren att sälja bilen eller att bilen ägs av bilfirman.

Jag skulle även rekommendera er att kontakta andra liknande bilföretag och höra med dem hur de ser på saken.

Hoppas detta var till hjälp och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare