Kontrollera om körkortet är återkallat

hej

blev anmäld av en privatperson för rattfylla polisen hämta mig

på en fest senare. vid rättegången blev jag friad av tingsrätten

men fick sova hos polisen i fyllecell för första och enda gången

i mitt liv. detta var för tre år sen och jobbat i arbetslag och ej har

bil privat och inte behövt köra men hur tar jag reda på om det indraget

trots friad dom eller vad jag behöver göra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt körkort kan ha blivit återkallat med stöd av bestämmelsen i 5 kap 3 § 5p körkortslagen. Där framgår att körkort får återkallas om körkortsinnehavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort. Det kan gälla när någon till exempel omhändertagits för berusning. Prövningen omfattar då en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet.

Om du är osäker på om ditt körkort är återkallat eller inte bör du kontakta Transportstyrelsen. Det är den myndighet som beslutar om återkallelse av körkort. Kontaktuppgifter till Transportstyrelsen hittar du här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare