FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/11/2014

Kontrollavgift kollektivtrafik

Hej Lawline!

Jag var den 17 Oktober ombord på ett öresundståg påväg till Kristianstad, när en G4S kontrollant gav mig en tilläggsavgift på standardavgiften 1000 kr då vederbörande ansåg att jag inte hade giltigt färdbevis. Jag hade dock giltigt färdbevis i form utav ett jojo period studentkort med tillhörande fotostudiebevis som enligt deras hemsida är giltigt fram till sista oktober (se nedanstående).

Jag köpte Jojo Student vårterminen 2014 och har ett studiebevis med foto som gäller in på höstterminen. Blir det ogiltigt från 15 juli? Nej, studiebeviset som du har från vårterminen är giltigt tiden ut, dock senast till och med siste otkober. Har du studentlegitimation i form av ett giltigt Mecenat- eller Studentkort kan du kasta ditt studiebevis och resa med din studentlegitimation istället (http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=35318&epslanguage=SV)

Min fråga är nu vilka chanser(om några) jag har inför att vinna ett tvistemål mot skånetrafiken i tingsrätten?. vilka kostnader skulle ett sådant mål medföra för mig som privatperson och är det möjligt att begära skadestånd utav skånetrafiken för att eventuellt täcka dessa?.

MVH/Robin

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag skulle först vilja rekommendera dig att överklaga avgiften till Skånetrafiken, vanligtvis så finns det hänvisningar om tillvägagångssätt på baksidan av tilläggsavgiften.

Anledning till detta är att jag inte tror att du har mycket att vinna på att föra talan i tingsrätten. Förutom möjligheten att du förlorar, så kostar ansökningsavgiften till tingsrätten för förenklat tvistemål 900 kr. Se här även 1 kap. 3d § rättegångsbalken. Ansökningsavgiften kan visserligen ersättas om du vinner målet i sin helhet men i relation till detta får även sättas det omfattande arbete som en stämning innebär. Du ska inge yrkanden, utforma en stämningsansökan, påkalla bevis och infinna dig vid domstolen och föra din talan där. Om du förlorar målet ska du även ersätta motpartens rättegångskostnader. 18 kap. 8a§ rättegångsbalken.

Med allt detta sagt så finns det givetvis inget som hindrar dig från att ta ärendet till tingsrätten. Många viktiga fall som har avgjorts av HD har rört små summor. Men ur ekonomisk synvinkel skulle jag, som tillfällig rådgivare till dig, rekommendera dig att avstå från detta.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare