Kontrollavgift, endast skylt om P-skiva

Hej Lawline!

Jag har fått en kontrollavgift (av Q-park) på en parkeringsplats. Det finns ingen skylt som säger parkeringsförbud, som Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering §3 säger. Jag har letat både vid infarten och i området omkring, men hittar ingen sådan skylt som säger parkering förbjuden. Det finns däremot en skylt om P-skiva, är det så att detta anses som "parkeringsvillkor" och att det därför inte behövs en skylt om parkeringsförbud?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du är inne på är det Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (här) som aktualiseras.

Det som krävs är kort och enkelt att villkoren för parkeringen ska vara tydligt angivna. Den som parkerar bilen ska snabbt och enkelt kunna förstå vad som gäller utan att behöva analysera förutsättningarna mer ingående. Om det således finns en tydlig skylt med P-skiva och en viss tid så är det sådan villkor som medför att parkering på annat sätt är olovlig. Det viktiga är enligt förarbetena att skyltningen är "begriplig".

Det krävs alltså inte att det uttryckligen står att det är parkeringsförbud eller liknande utan det gäller att det, på ett begripligt sätt, är uppsatt villkor för parkeringen.

Utan att ha sett parkeringen i fråga är det sannolikt att skylten om P-skiva är tillräcklig för att du, utan P-skiva, ska anses ha parkerat olovligt.

Lawline RådgivareRådgivare