FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/07/2015

Kontinuitetsprincipen

Hej

Jag och min ex man har gemensam vårdnad om våran snart 13 åriga dotter. Hon är skriven hos honom. Våran dotter är varannan vecka hos mig och varannan vecka hos honom. Men trots att hon är varannan vecka hos honom så är det jag som hela tiden i stort sett haft försörjningen, dvs att kläder köps, träningen betald mm. Nu funderar han och hans sambo att flytta ifrån Stockholm till Norrland där han kommer ifrån och har sin familj. Min fråga är: hur gör jag om han vill ta med sig våran dotter i flytten? Hon har ju hela sitt liv här, skola, träning, kompis mm.

Mvh

Anette Nilsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du och dina barns pappa som gemensamma vårdnadshavare inte kan komma överens om boende för barnen så kan detta avgöras i domstol. Det är inte helt lätt för mig att avgöra vad de skulle nå för resultat. Därför kan jag endast ge dig generella regler för hur domstolen resonerar.

När ett beslut ska tas så ser man alltid till barnens bästa enligt 6:2a FB. Detta ska vara avgörande för alla beslut om boende, vårdnad m.m när det gäller barn. Hänsyn ska alltså inte tas till vad som blir mest rättvist ur föräldrarnas synvinkel eller vad som vore bäst för dem. I begreppet barnens bästa innefattas även kontinuitetsprincipen. Principen, som kan vara aktuellt i ditt fall, stadgar att man så långt det är möjligt inte ska rycka upp barn hur som helst från den miljö som de är vana vid. Att barnen bott länge på samma plats och har vänner, släkt och aktiviteter i närområdet kan tala för att det inte vore förenligt med deras bästa att byta boende permanent.

Hoppas det löser sig för Dig!

Linn Kanter PergamentRådgivare