Kontantinsättningar på banken och penningtvättsregleringen

Hej

Undrar

Jag har under många års tid erhållit en skattefri utbetalning i form av livränta för en olycka som jag råkat ut för.

Dessa pengar har jag sparat i bankfack.

Nu vill jag använda dessa pengar att investera i en husbil.

Kan jag ta dessa pengar ur bankfacket och gå till bankens kassa och sätta in dom på mitt bankkonto för att betala bilen kontant utan att min bank undrar var jag fått mina pengar ifrån ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller insättningar av kontanter på banken tillämpar de olika bankerna olika regler om exempelvis hur stora summor man som kund får sätta in vid ett tillfälle. Gemensamt för alla banker är dock att de måste förhålla sig till penningtvättslagen, vars syfte bland annat är att motverka att "svarta pengar" omvandlas till "vita" genom insättningar på banken. Lagen uppställer vissa minimikrav för situationer då banken måste fråga varifrån pengarna kommer och liknande, och enligt 2 kap 2 § gäller detta bland annat när transaktionen rör 15 000 euro eller mer (alltså ca 150 000 kr). Detta är dock som sagt ett minimikrav, och de enskilda bankerna kan mycket väl ha ställt upp striktare interna regler som medför att banktjänstemännen måste fråga kunderna även vid insättningar av lägre belopp.

Mitt råd till dig är därför att höra runt med bankerna om de har några sådana regler vid kontantinsättningar - då får du en korrekt bild av vad som gäller för just den eller de banker som du är eller önskar bli kund hos.

Hoppas att detta svar kan vara till hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare