Kontaktförbud

Min man har 4 barn med sin exfru. dom har delad vårdnad, varannan vecka. men hon ringer till min man konstant och sms. hon skriver fula ord om mig i sina sms. hon ringer även till barnen hela tiden och vill prata med dom när vi har dom.

kan man gå vidare och ordna kontaktforbud mot henne och hennes sms,telefonsamtal och trakasserier? hon vill bara att han skall gå tillbaka till henne, nåt som han ABSOLUT inte kommer att göra.

Hur länge skall man behöva stå ut med henne? att höra att man är slampa, hora osv skapar bara stress i vår vardag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att ett kontaktförbud ska bli aktuellt krävs att det pga särskilda omständigheter finns en risk för att din makes exfru kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera dig, och endast om skälen för ett sådant förbud kan anses uppväga det intrång eller men som ett sådant förbud skulle innebära för henne, 1§ Lag om kontaktförbud.

Det krävs alltså ganska mycket för att ett sådant ska kunna meddelas, och i ditt fall ställer jag mig tveksam till om det skulle kunna vara möjligt för dig eller din make att få ett sådant till stånd.

Däremot skulle hennes telefonsamtal och sms kunna utgöra ofredande vilket är straffbelagt enligt 4 kap 7§ Brottsbalken. För att det ska kunna räknas som ofredande krävs att handlingarna kan anses utgöra en ”kännbar fridskränkning”. Telefonpåringningar eller andra trakasserier är just exempel på var som kan falla in under denna brottsbestämmelse. Observera dock att det i sådant fall är din make som anses bli utsatt för ofredandet.

Att hon överhuvudtaget tar kontakt med barnen är dock inget man kan göra något åt, även om det är ”er vecka” att ha barnen.

Hoppas detta kunde bringa lite klarhet i din situation!

Med vänlig hälsning,

Amanda DybergRådgivare