FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/11/2014

Kontaktförbud

Hej. Jag har tidigare i år blivit polisanmäld av mitt ex och även dömd i frågan. Vi hade ett kontaktförbud som var initierat av henne. Detta hävdes dock med tanke på att det alltid är hon som kontaktar mig och inte tvärtom. Efter domen och även innan har jag aldrig initierat kontakt. Hon däremot smsar med jämna mellanrum, om helt ovidkommande saker, men som är menade att få mig att känna obehag. Nu är min fråga, kan jag ansöka om kontaktförbud mot Henne? Det börjar komma till den gränsen när jag är orolig att hon ska dyka upp utanför min bostad.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt lagen om kontaktförbud kan ett förbud meddelas för en person att besöka, ta kontakt med eller följa efter någon, se 1 § https://lagen.nu/1988:688#P1S1. Enligt samma bestämmelse får ett förbud meddelas om det finns risk att personen allvarligt kommer att trakassera den som skyddet avser. Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid. Man ser bland annat till om personen har begått brott gentemot den som ansöker om kontaktförbudet eller mot någon annan i dennes närhet t.ex. en före detta sambo, make, maka eller partner.

Även om det inte finns något krav på att en sådan brottslighet måste skett inom en viss tid anses risken för att ny brottslighet ska ske vara högre om tidigare brottslighet skett nyligen. Man ser också till vilken typ av brott det har rört sig om, om det har skett flera gånger eller endast en enstaka gång.

Det beror alltså på vad för typ av sms ditt ex har skickat till dig, om hon exempelvis har skickat hot eller trakasserier eller liknande. Du kan ansöka om kontaktförbud genom att vända dig till en åklagare. Det kan du göra genom åklagarmyndighetens hemsida.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare