Kontakta anhörig vid omhändertagande av berusad person

Hej. Jag har en fråga, har man inte rätt att kontakta anhörig om man blir omhändertagen enligt LOB 1976:511 ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga till Lawline!

I lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m. (LOB) finns ingen uttrycklig regel som ger rätt för den omhändertagna personen att kontakta anhörig via telefon eller liknande om personen placerats tex på sjukhus eller någon tillnyktringsenhet eller arrest (och alltså inte körts till någon anhörig direkt). Det finns alltså inget rättsligt krav på detta i LOB som måste följas av polisen. Att den omhändertagne inte tillåts ringa anhöriga har dock kritiserats av bland annat Justitieombudsmannen i ett enskilt ärende, och denne framhöll då vikten av att den enskilde skulle få kontakta anhöriga, både för denne persons och de anhörigas skull, samt framhöll vikten av rättssäkerhet. Justitieombudsmannen sade även att om personen är så berusad så att denne inte kan kontakta anhöriga själv, så borde polisen göra det i dennes ställe.

Men som sagt, LOB ger inget uttryckligt krav på detta.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare