Konsumtion av varumärkesskydd

Hej!

Tack för en superbra tjänst!

Min fråga avser parallellimport.

Jag ska starta en hemsida som säljer musiktillbehör.

Musiktillbehören importeras från Tyskland, alltså inom EU.

Produkterna kommer läggas upp på min webshop och där ska jag ha en bild på varje produkt som säljs, som vilken webshop som helst.

Nu är frågan vad som gäller med produktbilder när jag har parallellimporterat varorna.

Är det OK om jag tar produktbilderna själv med egen kamera och lägger upp? Alltså inte använder mig utav tillverkarnas egna bilder.

Då äger jag som sagt bilden och man ser flertalet ha egna bilder på internet.

Jag var i kontakt med Fender som sa såhär:

Hi again

The pictures you take will be your yours and free to use.

But you cant have a profit generated business using Fender trademarks without an agreement with the company that own the reg. trademark.

You need to be authorized by Fender to sell Fender products. You need to be authorized to use a Fender logo.

Its different if its second hand or used products. But it need to be clear for the buyer that the products comes without warranty backed up from Fender.

Så vad säger lagen?

Kan jag ta egna bilder och använda mig utav dem? Eller får jag bara skriva vad jag säljer, typ ha en bild där det står Fender strängsats 010-048?

Tacksam för klarhet då man får olika bud vart man än vänder sig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om varumärken hittar du i varumärkeslagen (VmL ), se https://lagen.nu/2010:1877.

Enligt VmL 1 kapitlet 12§ så är det tillåtet att importera och sälja varumärkesskyddade varor i Sverige om de blivit satta på marknaden inom EES-området med märkesinnehavarens samtycke. Detta är vad man kallar konsumtion av varumärkesrätten. Enligt EU-domstolens praxis är det vidare tillåtet för importören att använda det skyddade märket i normal reklam för varorna så länge märket inte skadas allvarligt eller det görs på ett sådant sätt att det förefaller finnas ett samband mellan importören och rättighetsinnehavaren (Mål C-337/95 och C-63/97). Liknande konsumtionsregler för upphovsrätt finns i upphovsrättslagen 19-20 §§.

Förutsatt att varorna du köper i Tyskland någon gång blivit satta på marknaden med rättighetsinnehavarens tillstånd så är det alltså tillåtet för dig att både sälja varorna och att använda dina bilder på din hemsida, även om man kan se Fenders namn och logga på varorna på bilden. Du kan också använda namnet Fender separat i beskrivningen. Jag skulle dock undvika att använda loggan separat då den kan vara skyddad av upphovsrätt som inte blivit konsumerad.

Jag hoppas svaret var till hjälp! Om du behöver mer rådgivning kring varumärken och marknadsföring eller vill ha hjälp med andra juridiska frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss på telefon 08-533 300 04 eller på mail info@lawline.se.

Lycka till med din webshop!

Pierre OlssonRådgivare