Konsumenttjänstlagen när det gäller veterinärer.

Hej! Jag lämnade in min hund för munsanering vilket innebär att man skrapar tandsten. Detta går inte på försäkring vilket jag var fullt medveten om. Under tiden för operation av min hund ringer vet.klinik till min sambo och underrättar om att 4 tänder måste dras ut. Min sambo frågar vad allt kommer att kosta varpå han underrättas om ca 6500 kr. När jag sedan skall hämta ut min hund och betala får jag veta att det kostade ca 11000. Hur skall jag gå vidare med detta? Har inte lust att betala det när min sambo fick information om 6500 kr, och att vi därför accepterade ingreppet på hunden. Gäller det muntliga avtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Muntliga avtal
Till att börja med så gäller principen "pacta sunt servanda" i Sverige vilket innebär att avtal ska hållas. Det finns inte heller något krav på skriftlighet när det gäller avtal generellt men vissa undantag finns (ex vid fastighetsköp). Vid en tjänst hos en veterinär så finns dock inget undantag vad det gäller skriftlighet och därför ska ert muntliga avtal hållas.

Konsumenttjänstlagen
Den lag som är tillämplig på arbete på lösa saker (vilket djur är) är konsumenttjänstlagen (KtjL). Dock så finns ett undantag att lagen inte är tillämplig på arbete på levande djur vilket därför undantar veterinärers arbete enligt 1 § första punkten KtjL. Trots att arbete på levande djur är undantaget så gäller ändå vissa bestämmelser i KtjL då det har framlagts i motiven att analogier (d.v.s man tillämpar en bestämmelse som egentligen inte är tillämplig då ingen annan lagstiftning finns) kan göras i vissa fall. En av dom bestämmelserna som borde gå göra analogier från är 36 § andra stycket KtjL som säger att om man har avtalat om ett ungefärligt pris så får detta pris inte överstiga 15% så om ni pratade om ett ungefärligt pris på 6500 kr så ska ni inte behöva betala mer än 7425 kr. Detta gäller dock inte om veterinären utfört tilläggsarbete som den först pratat med er om enligt 38 § och 8 § KtjL. Nu vet jag inte när ni kom överens om prisuppgiften. Gjorde ni det innan veterinären skulle utföra tilläggsarbetet (d.v.s. dra ut tänderna) så har veterinären rätt att ta ut extra för att dra ut tänderna på hunden då ni kom överens om att det skulle göras och då har näringsidkaren rätt att ta ut ett skäligt belopp för detta, vad som är skäligt i detta fall kan jag inte svara på utan det har att göra med vad det brukar kosta att utföra det på liknande företag o.s.v. enligt 36 § KtjL. Om tilläggsarbetet däremot var inräknat så är 11 000 kr inte ett belopp som är okej att ta ut.

Rekommendation
Min rekommendation är att först och främst vända sig till veterinären och försöka få tillbaka pengar (påpeka att detta inte är förenligt med konsumenttjänstlagen då endast maximalt 15% extra får tas ut). Det gäller som sagt bara om tilläggsarbetet var inräknat i de 6500 kr som ni avtalade om. Fungerar inte detta så kan ni vända er till exempelvis konsumentombudsmannen som kan hjälpa dig med påtryckningar mot företaget, info om detta hittar du här. Det finns också en möjlighet att stämma företaget inför domstol, det är dock tidskrävande och kan bli väldigt kostsamt om man förlorar och eftersom det inte rör så stora belopp så får du fundera på om det är värt det (om nu företaget vägrar att betala).

Hoppas du fick svar på din fråga.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare