Konsumenttjänstlagen

Hej!

Jag anlitade rörmockare vilka renoverade vårt badrum i december, de utförde jobbet, men skickade in ansökan om rot för sent (efter sista jan året efter, och därav avslogs ansökan av skattemyndigheten).

Nu vill rörmockarna fakturera mig för delen som var rot, trotts att det är deras fel att de inte erhållit beloppet. När jag anlitade dem erhöll jag ett email med uppskattad tid och material samt rot beloppet står med, men det står ingenting om att de skall få efterdebitera mig någonting.

Fråga 1

Har de rätt att kräva mig på detta i efterhand trotts att det är deras fel att de inte skickat in rot-ansökan i tid?

Fråga 2

Ifall att ovan är ja, har jag möjlighet att kräva dem på skadestånd enligt 32 § (Skadeståndsskyldighet i övrigt) "Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida."

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom du köpt en tjänst av en näringsidkare, är konsumentjänstlagen (KtjL) tillämplig lag , se 1 § https://lagen.nu/1985:716. KtjL är tvingande till konsumentens fördel vilket innebär att avtalsvillkor som är sämre än vad KtjL föreskriver, är utan verkan (se 3 § KtjL).

Att näringsidkaren skickar in ansökan om rot för sent är ingenting som kan belasta dig, om ni inte har avtalat om det. Det följer också av den bestämmelse som du nämner, 32 § KtjL, att "näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida."

Som jag förstår det har rörmokaren i fakturan nämnt rotavdraget. Du måste ha utgått ifrån att du inte ska betala rotavdraget. När ett avtalsvillkor är oklart, ska avtalet tolkas till konsumentens fördel. Se 10 § AvlK här.

Du behöver inte betala rotavdraget mot bakgrund av ovan nämnda bestämmelser.

Vänligen

Rådgivare