FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/10/2017

Konsumentkreditavtals giltighet

Juli

Min bror M med familj blir på en marknad kontaktad av First Event(FE), som vill få se över familjen abonnemang och som tack ska familjen få surfplattor och trådlösa högtalare.

Försäljarna ligger på och till slut går M med på att FE ska få se över abonnemangen.

FE ber att få göra iordning papperen och komma hem till M senare på dagen.

Fyra försäljare från FE dyker senare upp hemma hos M.

Det är två och ibland tre aktiva säljare som pratar med M.

Under diskussionen skriver M under ett papper där han ger FE uppdraget att se över familjens abonnemang.

FE hämtar surfplattor och högtalare i bilen och ger dem till M.

När de har åkt inser M att han fått 8 stycken surfplattor och 3 högtalare, men att FE inte har lämnat några papper efter sig.

Marknadsvärde för lämnade produkter är max 20.000 kr.

Oktober

M:s fru öppnar ett brev från Wasa kredit (WK) och upptäcker att det är en påminnelse för ett lån på 100.000 kr.

M är frågande och kontaktar WK som skickar över kopia på en kreditansökan som verkar ha M:s underskrift.

Som leverantör/kreditförmedlare står Jacobssons försäljning och bemanning AB (JFB). Det är inte ett företag som M känner igen.

M försöker kontakta JFB via det nummer som anges på ansökan; jag hjälper M med ett brev som skickas med post till JFB; jag kontaktar VD för JFB via Facebook Messenger.

Inget av dessa kontaktförsök lyckas.

Fråga

Vad är M:s juridiska status och vad kan vi göra? Uppenbarligen har inte försäljningen skett enligt konsumentkreditlagen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att låneansökan har beviljats, eftersom det kom en påminnelse om lånet. Sedan kan också nämnas att det verkar som att Jacobssons försäljning och bemanning AB står bakom företaget First Event AB.

Allt är beroende av vad din bror har avtalat om under mötet med försäljarna. Då jag inte vet exakt vad som stod i avtalet, kommer min redogörelse att bli relativt översiktlig. Jag tolkar det dock som att din bror inte har haft uppfattningen att hans underskrift skulle innebära ett lån på 100 000 kr. Observera att ett låneavtal inte måste vara skriftligt för att vara bindande.

Att information enligt konsumentkreditlagen inte getts innebär inte ogiltighet

Vid lån har långivaren och den eventuella kreditförmedlaren ett ansvar att följa god kreditgivningssed, vilket innefattar att de ska ta vara på konsumentens intressen och lämna de förklaringar som just den konsumenten behöver. Konsumenten ska få information om räntan och övriga villkor för lånet. En kreditförmedlare ska även se till att lämna information om denne samarbetar med en viss kreditgivare eller inte samt eventuella avgifter konsumenten ska betala. Någon information om kredit verkar inte ha getts, med tanke på att din bror blev fundersam när påminnelsen från Wasa Kredit kom. (se 6, 7, 8, 10 samt 48 §§ konsumentkreditlagen)

Om denna information inte lämnas kan långivaren och/eller kreditförmedlaren bli skyldig att betala en marknadsstörningsavgift. Dock innebär avsaknaden av information inte att avtalet upphävs. (se 11 och 48 §§ konsumentkreditlagen)

Svårt att häva avtalet

Den allmänna principen är att ett avtal ska hållas. Avtalet din bror skrev på under mötet omfattades dock av en 14 dagar lång ångerrätt från det att avtalet slöts. I och med att det gått flera månader sedan denna händelse, kan avtalet inte hävas genom denna ångerrätt. Skulle det vara så att din bror inte har varit tillräckligt uppmärksam på vad han skrev på, kommer det därför bli svårt att få avtalet upphävt. Då krävs det att avtalet faller under någon av de grunder som innebär att avtalet ska förklaras ogiltigt. Min bedömning är att man skulle kunna försöka hävda att det strider mot tro och heder att åberopa avtalet med tanke på omständigheterna när avtalet slöts, utan att ha alltför stora förhoppningar på att det skulle fungera. (se 33 § avtalslagen och 10 och 12 §§ distansavtalslagen, vid kreditavtal gäller 21 och 22 §§ konsumentkreditlagen)

Har det skett en urkundsförfalskning?

Detta inverkar förmodligen inte på ett eventuellt kreditavtal men jag anser att det är viktigt att lyfta fram. Skulle det vara så att din bror faktiskt inte har skrivit på kreditansökan, kan det röra sig om urkundsförfalskning. Det kan ha skett på flera olika sätt. JFB kan själva ha undertecknat kreditansökan med hans namn. Det kan också vara så att din bror blivit vilseledd genom att det dolts att det var en kreditansökan han skrev på. Urkundsförfalskning är ett brott som kan polisanmälas. (se 14 kap 1 § brottsbalken)

Mina rekommendationer

Eftersom era kontaktförsök med JFB inte har lyckats är min rekommendation är att han återigen tar kontakt med Wasa Kredit och förklarar situationen. Ett starkt tips är att han också tar kontakt med konsumentvägledningen i sin kommun. Jag rekommenderar även att han bokar tid hos Lawline Juristbyrå. Detta eftersom det rör sig om en stor summa pengar och de kan ge ett mer precist svar om hur hans möjligheter ser ut genom att kolla på kreditansökan samt få mer information om vad han anser sig ha gått med på. Om din bror är intresserad av hjälp från juristbyrån är han varmt välkommen att höra av sig till mig på johanna.bergvall@lawline.se, så återkommer vi med en offert.

Du har valt 30 minuters uppföljande rådgivning per telefon. Jag kommer därför att ringa dig imorgon, dvs måndag 23/10, kl 17.30. Om tiden inte passar får du gärna maila mig på mailadressen ovan.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare