Konsumentköplagen, viktigt att reklamera innan åtgärd vid fel i vara

Vi köpte en begagnad husvagn för 26 000 kr av en bilfirma. Vagnen såldes nybesiktigad och hade enligt säljaren nyjusterade bromsar. Vagnen såldes utan garanti.

När vi kom hem visade det sig att vagnen var i det närmaste omöjlig att backa. Minsta lilla motstånd fick påskjutsbromsen att slå till direkt. Säljaren kontaktades omgående, men han tyckte bara att vi skulle surra fast en träkloss bakom kulhandsken för att avhjälpa problemet. Tilläggas kan att när vi backade med vagnen utanför bilfirman var det på slät asfalt, svagt lutande nedåt. Alltså inget motstånd som kunde indikera problemet med påskjutsbromsen.

Vi blev tvungna att anlita en verkstad för reparation av bromsarna. När vi föreslog säljaren, åberopande Konsumentköplagen, att det vore en fin gest om han var med och delade på kostnaden på 1 973 kr, visade han ett totalt ointresse. Motiveringen var att KKL inte gäller i det här fallet eftersom köpesumman underskrider 30 000 kr. Kan detta stämma?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Konsumentköplagen (KKöpL) innehåller ingen beloppsgräns för när den är tillämplig, så det säljaren påstår är helt felaktigt. Om ni är privatpersoner och köpt husvagnen för privat bruk omfattas köpet av KKöpL. Varan är felaktig om den avviker från vad som avtalats, vara ägnad för det ändamål sådana varot i allmänhet använts eller vad du annars haft fog att förvänta dig om skicket (16 §), och felet förelåg vid köpet (20 §). Om ett fel upptäcks inom 6 månader från köpet antas det förelegat vid köpet och det är säljaren som måste bevisa motsatsen om han vill undgå ansvar (20 a §).

Är varan felaktig får du som köpare kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (22 § och i den hänvisade paragrafer). Är varan felaktig ska du inom skälig tid efter att du upptäckt felet reklamera det (23 §) och även göra gällande vilken påföljd du önskar. Reklamation inom 2 månader från att felet upptäcktes anses alltid vara gjord i tid. Säljaren har dock alltid rätt att i första läget avhjälpa felet eller företa omleverans (27 §) om han direkt i samband med reklamationen erbjuder sig det.

I ditt fall, så det finns ingen beloppsgräns i Konsumentköplagen så den är tillämplig. Det framgår inte om du reklamerade innan du vände dig till verkstaden för att reparera bromsarna varför det är svårt att bedöma om säljaren inte erbjudit sig avhjälpande. Däremot så om det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att du som köpare skulle avvakta avhjälpande från säljarens sida har du rätt att själv avhjälpa felet och få ersättning för detta av säljaren (27 § 2 st).Om du reklamerat och han inte har erbjudit sig att avhjälpa det, eller det inte skäligen skulle avvakta avhjälpande så har du alltså rätt till full ersättning för vad det kostade att avhjälpa felet, Hur det ligger till i ditt fall framgår tyvärr inte av din fråga. Men om du utan att reklamera lagat bromsarna och i efterhand vänt dig till säljaren för att få ersättning för halva reparationen har han rätt att neka, eftersom han inte fått någon reklamation och möjlighet att på egen bekostnad själv avhjälpa felet. Att reklamera är otroligt viktigt enligt lagen, och det är där det kan ha fallit för er tyvärr. I övrigt är det ett solkklart fall av fel i vara enligt KKöpL som skulle ha avhjälpts på säljarens bekostnad. Men det kräver reklamation innan ni gjort åtgärder (jag bedömer inte det skulle setts som oskäligt att ge säljaren chans att avhjälpa i fallet du beskriver).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare