FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/10/2014

Konsumentköplagen eller Köplagen?

Jag undrar vad som gäller om man köper ett fordon som står hos ett företag men säljs av en privatperson? I det här fallet så står det en massa salubilar i företagets bilhall och även en motorcykel, motorcykeln sägs säljas privat av en anställd på firman. Jag köpte fordonet och har nu fått problem med det (oljan innehåller vatten, något man inte kan kontrollera med annat än att byta olja i växellådan, något jag inte tycker kan krävas vid köp), vilken lag har jag rätt att använda/hänvisa till?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga.

Om personen som sålde motorcykeln till dig gjorde detta i egenskap av privatperson är det Köplagen som blir tillämplig. I vissa fall har domstolen ändå ansett att Konsumentköplagen ska tillämpas när en sak säljs av en privatperson i nära samband med personens näringsverksamhet. Konsumentköplagen används även när köpet förmedlas av en näringsidkare. Denna bestämmelse har till syfte att förhindra ett kringgående av Konsumentköplagen vid försäljning till konsument genom att försäljaren väljer att inta en förmedlingsposition i stället för att formellt uppträda som säljare. För att avgöra om köpet förmedlats av näringsidkaren i syfte att kringgå Konsumentköplagen brukar man titta på omständigheter som att saken såldes i företagets lokaler, att företagets formulär användes för att skriva köpekontraktet, att den som påstås vara säljare är anställd på företaget och att köparen betalade till företaget. Alla dessa omständigheter måste inte alltid vara uppfyllda, det beror på hur det ser ut i den enskilda fallet. Av din beskrivning kan jag tyvärr inte avgöra om försäljningen ska falla under Köplagen eller Konsumentköplagen i just ditt fall.

Om det är Köplagen som gäller för köpet innebär detta att du inte får åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet eller, om du undersökte varan innan köpet, fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen (20 § Köplagen). Vilka fel som borde ha upptäckts avgörs av vad en "normal" person i köparens ställe skulle ha upptäckt. S.k. "dolda fel" har du rätt att åberopa. Det är fel som inte kunnat upptäckas vid en sedvanlig undersökning. Om felet är ett sådant fel som du får lov att åberopa enligt Köplagen så har du rätt att kräva vissa påföljder enligt 30 § Köplagen. Du kan i första hand begära att säljaren avhjälper felet (34 § Köplagen). Om säljaren inte gör detta kan du själv avhjälpa felet och kräva ersättning för kostnaden eller så kan du begära prisavdrag (37 § Köplagen). Om felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde ha insett detta har du rätt att häva köpet (39 § Köplagen).

Om det i stället är Konsumentköplagen som gäller hamnar du i en bättre position eftersom Konsumentköplagen inte innehåller någon regel som motsvarar 20 § Köplagen. Enligt 22 § Konsumentköplagen har du rätt till samma påföljder på grund av felet som enligt Köplagen.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare