FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt01/02/2018

Konsekvenser av gåvor

Hej! Jag har en kompis som får pengar av en kille som är mycket äldre än henne. Hon säger att hon behöver pengar till olika saker och sedan säger han ja att han vill ge henne det. Han har även lagt över utan att hon har frågat. Kan hon åka dit på det? Och isånnafall hur?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det verkar som att pengarna din vän får är rena gåvor. Gåvor står fritt fram för alla att ge och ta emot. Hon kommer inte heller beskattas för pengarna hon får då gåvor är skattefria enligt Inkomstskattelagen åttonde kapitlet andra paragrafen.

Om det är så att det inte rör sig om gåvor utan att hon är anställd av personen som ger pengarna så kommer pengarna ses som lön vilket skattas enligt Inkomstskattelagen kapitel 10 och 11.

Om pengarna ges ut till din vän för att hon sysslar med någon olaglig aktivitet så kommer det sjävklart få konsekvenser men utan att veta mer om fallet kan jag inte uttala mig mer om det.

Jag hoppas detta svar har varit till hjälp. Du är varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare