FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/12/2017

Konsekvenser av att bära kniv

Polisen har hittat en kniv i min jackficka och sen förde hem mig.

Jag förstod inte riktig vilka konsekvenser detta ger, kommer jag få ett prick i registret?, hur länge kommer jag ha det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att bära kniv på allmän plats är ett brott om personen haft för avsikt att använda kniven som vapen vid brott eller burit kniven för att känna sig trygg, se 1 § knivlagen. Det kan t.ex. vara tillåtet att bära kniv om man använder kniven i sitt arbete. Då jag inte vet någonting om omständigheterna när polisen hittade kniven i din jacka kan jag inte uttala mig om vilken påföljd du riskerar att få eller om du ens kommer att dömas för brott. Möjliga straff för brott mot knivlagen är böter eller fängelse men detta beror helt på hur allvarligt brottet varit. I mindre allvarliga fall döms inte alls till ansvar varför det är möjligt att det inte blir några konsekvenser för dig, se 4 § knivlagen.

Att få en prick i registret innebär att du finns med i polisens belastningsregister. I belastningsregistret hamnar den som dömts för ett brott och fått en påföljd för detta eller den som är skäligen misstänkt för ett brott. Om du till följd av händelsen döms för brott mot knivlagen kommer du att få en prick i registret. En prick i registret finns kvar olika länge beroende på vilken påföljd du fått för brottet. Av 17 § lagen om belastningsregister framgår hur länge pricken är kvar i registret för olika slags påföljder. Har du t.ex. fått böter är pricken kvar i 5 år och för fängelse är pricken kvar i 10 år. Det du kan göra i nuläget är i princip att vänta och se vad polisen säger eller se om du kan kontakta dem för att få information. Om du döms för ett brott ska du bli informerad om detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare