Konkursförvaltare nekar styrelseledamot tillgång till bolagets bokföring

Som styrelseledamot har man rätt till att få en SIE fil eller tillgång till bolagets bokföring för att kunna stämma av kontot, moms, arbetsgivardeklaration och kontrolluppgifter för anställda. Har konkursförvaltare rätt att förneka tillgång till själva bokföring både i pappers format och i programmet.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När en konkursförvaltare omhändertar ett bolag så har gäldenären förlorat rådigheten över tillgångarna. Den av domstolen utsedda konkursförvaltaren har långtgående befogenheter att förfoga över konkursboet. Det är alltså konkursförvaltarens rätt att neka dig som styrelseledamot tillgång till bolagets uppgifter. Om du har problem med konkursförvaltarens åtgärder kan du föra fram frågan till tillsynsmyndigheten som är Kronofogdemyndigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare