FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/10/2014

Konkurs - försäljning av inkråm

Vi har avtal med ett bolag som gått i konkurs. Annat bolag har köpt inkråmet. Gäller vårt avtal med detta bolag ? Måste inte vi skriva nytt avtal i det nya avtalet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett bolag försätts i konkurs innebär det att en eller flera konkursförvaltare ges i uppdrag att avveckla det så kallade konkursboet på det sätt som ger bäst resultat för borgenärerna - konkurslag (1987:672) 1 kap. 3 §. Beroende på vad ni har för avtalsförhållande till konkursbolaget kan olika rättigheter i konkursen göras gällande. Detta gäller t.ex. om ni har en fordran som inte har betalats av bolaget. Har ni någon förmånsrätt enligt förmånsrättslagen (1970:979), t.ex. någon form av pant, har ni företräde till att få betalt för er fordran. I annat fall är fordran oprioriterad och ni får dela på de tillgångar som finns kvar i konkursboet med andra oprioriterade borgenärer.

När ett konkursbo som i detta fall säljer inkråmet blir pengarna som flyter in tillgångar som ska fördelas på borgenärerna som har fordringar kvar. Det betyder dock inte att avtalet ni hade med konkursbolaget så att säga följer med till den som köpt inkråmet. Avtalet har ingåtts med bolaget som nu gått i konkurs och eventuella krav som kvarstår får som ovan beskrivits bevakas i konkursen. Svaret på din fråga är därför att det behövs ett nytt avtal med bolaget som köpt inkråmet.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare