FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/10/2014

Konkludent handlande?

Om det finns ett anställningsavtal, som säger att en anställd har rätt till 33 dagars semester.Han sedan antagit att det har ökats till 36 dagar fast det inte finns något i kollektivavtalet som stöder det. Han har aldrig tagit ut 36 dagar något av åren utan anser att de är sparade dagar. Kan man anse att detta är ett konkludent handlande från arbetsgivarens sida?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om jag förstått dig rätt så står det i parternas avtal att det är 33 dagar semester/år och arbetsgivaren har aldrig betalt ut för eller beviljat mer än 33 dagar semester per år. Om även antalet sparade dagar är beräknat på 33 dagar/år minus antal semesterdagar som tagits ut, då finns det ju ingenting från arbetsgivarens sida som tyder på de avsett eller medgett att det ska vara 36 dagar.

Att ingå avtal genom konkludent handlande finns inte reglerat i lag men det har i praxis slagits fast att det är en avtalsmodell som leder till bindande avtal. Med konkludent  handlande avses att avtalspart agerar på ett sätt som att ett avtal har slutits fast det formellt inte har det

Utefter din fråga (om jag tolkar den rätt) så kan inte arbetsgivaren anses ingått ett avtal om 36 dagars semester genom konkludent handlande, de har ju inte i någon form handlat som om ett avtal om 36 dagar förelåg.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare