Konkludent handlande

Hejsan, Ett nytt telefonisystem för mobiler infördes på min arbetsplats. Jag har inte skrivit på något men har använt min mobil med det nya systemet. Nu säger de att vi är personligt bunda i 24 månader till operatören och slutar man innan det får man i en klumpsumma betala kvarvarande tid (vi betalar nu 175 kr/mån brutto). Är det ok? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln för att ett avtal skall ha ingåtts är att det krävs ett godkännande från båda parter. Enligt din beskrivning verkar du inte ha godkänt avtalet och det bör således inte vara bindande för dig personligen.

Du kan däremot anses ha godkänt avtalet genom ditt användande av det nya abonnemanget, dvs. ett konkludent handlande (https://lagen.nu/begrepp/Konkludent_handlande). Det beror på om du fått information om vad det skulle innebära att använda det nya abonnemanget och sedan inte sagt emot utan börjat använda det.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare