Konflikt med grannar

Vi är i en ganska komplicerad konflikt med vår granne. Bland annat anklagar de oss för att trakassera dem genom att skicka folk att spionera på dom, att ha kameror riktade mot deras hus och att vi sprider rykten om dom bland grannarna. Det anklagar oss även för sabotage på deras växter. Idag fick vi ett brev från dem om att de har stämt oss för att vi har "förorsakat skador på betydande växter".

Inget av detta är dock ens i närheten av sant. Faktum är att de själva har kameror mot vårt hus, de har erkänt att de kapat grenar från träd på vår tomt och de själva iakttar oss ohämmat så fort vi är ute på tomten. Mannen har även indirekt hotat oss: "Jag har tio miljoner dollar på banken, jag kan göra vad jag vill om det är så ni vill ha det" Vi konstaterade ganska snart efter vår inflytt för två år sedan att paret lider av vanföreställningar och paranoia. Vi har med den utgångspunkten kunna hantera dom ganska väl. Men nu börjar det bli allt mer otrevligt. De spottar mot oss när vi kommer nära, för våra tre barn mellan 2 och 11 år är deras beteende skrämmande och vi är oroliga för att detta ska eskalera till något ohållbart.

Det har inte begåtts några brott ännu, men situationen är obehaglig och vi vet att för de förra husägarna så slutade det med slagsmål och hot med yxa. Finns det något vi kan göra, eller bör göra i förebyggande syfte? Hur långt behöver det gå innan vi kan koppla in polis, eller annan juridisk kraft?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag förstår att du har problem med dina grannar. Mitt råd är att du går till polisen direkt eftersom att jag ser att flera möjliga brott har begåtts. Kanske förstår grannarna att det är allvarligt om polisen kommer och pratar med dem?

Det som jag anser att inte är tillåtet är att de har kameror riktade mot erat hus, spottat mot er och att de faktiskt anklagar er för brott (vilket i sig är brottsligt).

Angående att de har en kamera riktat mot din tomt så har datainspektionen uttalat sig såhär:

”Datainspektionen anser att det är otillåtet att kameraövervaka grannars bostäder och trädgårdar. Det beror på att det i princip inte kan finnas några legitima skäl för en person att övervaka sina grannars tomter, om det inte är så att grannarna har samtyckt till övervakningen.”

Genom att de sprider ut lögner om er och anklagar er för brott gör de sig skyldiga till förtal enligt brottsbalken 5 kapitlet 1 §.

Det är lite svårt för mig att säga vad som är brottsligt etc. utan att ha t.ex. sett hur kameran är vinklad, hur spottar de mot er o.s.v. Därför föreslår jag istället att ni kontaktar polisen som förhoppningsvis kan hjälpa er vidare. Det kan vara bra att nämna hur det slutade för den tidigare grannen så förstår de att det inte är ett nytt problem.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare