Kompensation för övertagande av arvsegendom

Hej ! Mina myndiga barns (pojke och flicka) far har avlidit. Han efterlämnar en jordbruksfastighet med skog efter sig. Sonen vill ta över huset. Måste sonen ta banklån för att ge sin syster halva arvet ? Det är miljoner vi pratar om.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline.

Hur sonen väljer att kompensera systern för övertagande av den berörda arvsegendomen är i princip något som dina barn kan komma överens om på egen hand. Lagen tvingar inte inte din son att ta ett banklån på flera miljoner för att kompensera din dotter, utan de kan komma överens om att t.ex. ett skuldebrev utfärdas och amortering kan ske efterhand. Det finns flera olika typer av finansieringsformer och lösningar överhuvudtaget och ytterst blir det din dotter som avgör utifrån vad som är lämpligt för henne, om nu fastigheten ska tillskiftas endast sonen.

Lawline RådgivareRådgivare