Kompensation för krångel med leveranser?

Hej! Jag & Sambon har köpt ett flertal möbler under en kort tid hos [ett möbelföretag] för att fylla vårt nya hus vi precis flyttat in i. Det har från första beställning krånglat med leveranser. Vi har fått höra ett datum vilket aldrig stämt. Sms om lev. färdig att hämta har uteblivit och en reklamation av en stol har vi fått åka extra för att byta in. Allt utan kompensation trots att vi nämnt detta. Nu fick vi ett sms igår (måndag) om att vår order var redo att hämtas. Så självklart tror vi att det är vår matta som vi ringt om varje vecka det senaste då den skulle kommit för ett tag sen. Detta är alltså den sista beställning vi har hos [möbelföretaget]. Men när vi kommer dit så har inte mattan kommit utan detta sms gällde den nya stolen efter reklamationen. Men den stolen hämtade sambon förra veckan (fredag)! Så vackert fick vi åka hem alla milen utan matta! Vad gäller nu? Vad för ersättning/kompensation kan vi kräva/har rätt till efter alla fel å missar som har gjorts? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att det finns tre problem:

- Leveransförseningar

- Reklamationen på stolen har lett till att ni behövt åka in och byta ut den.

- Felaktig information om leveransen har medfört att ni har behövt åka i onödan.

Leveransförseningar

Om möbelföretaget inte levererar möblerna den tiden ni har kommit överens om att möblerna skulle levereras, så har ni rätt att avstå från att betala tills leveransen sker (10 § KköpL).

Har leveransen inte skett ännu har ni rätt att kräva att möbelföretaget levererar möblerna eller rätt att häva köpet (10 § KköpL).

Oavsett om ni väljer att häva köpet eller kräva leverans, har ni rätt att kräva skadestånd också (10 § KköpL). Om förseningen har berott på något som har varit helt utom möbelföretagets kontroll har ni dock inte rätt till skadeståndet (14 § KköpL).

Resan för att byta ut den felaktiga stolen

Ni har även rätt att kräva skadestånd för felet på stolen (30 § KköpL).

Vad kan ni få ersättning för?

Skadeståndet innebär att ni kan få ersättning för utgifterna på grund av både förseningarna och den felaktiga stolen. Kostnaden för att ni har behövt åka dit för att reklamera stolen kan ni ha rätt att bli ersatta för. Andra kostnader för att ni behövt vänta på era möbler, t.ex. om ni har behövt köpa ersättningsmöbler under tiden ni har väntat, kan ni också ha rätt att bli ersatta för (32 § KköpL).

Onödig resa på grund av fel information

Vad gäller den felaktiga informationen om leveransen, som har lett till att ni har behövt åka i onödan, verkar det inte finnas något att göra åt då ert åkande inte berott på en försenad eller felaktig leverans utan snarare att företaget har skickat fel information om en stol som ni redan har hämtat. Er onödiga resa dit är ingen direkt följd av att det varit fel på stolen.

Hoppas att svaret hjälpte dig! Du är välkommen att återkomma med fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare