FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/02/2015

Kommuns skadeståndsskyldighet

Hej,

jag har brutit armen (fraktur i strålbenet) på en kommunal parkering vid min barns förskolan. Har jag rätt att få skadestånd från kommunen? Hur gör man det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En kommun ska ersätta personskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning, 3:2 skadeståndslagen. Det räknas dock inte som myndighetsutövning att underhålla parkeringsplatser då detta närmast är att likna vid en service som kommunen tillhandahåller.

Kommunen är dock ansvariga för arbetstagare som dom har i sin tjänst precis som ett privat företag skulle vara, detta framgår av 3:1 skadeståndslagen. Om din skada beror på att en arbetstagare som kommunen har i sin tjänst genom fel eller försummelse har orsakat din personskada ska kommunen ersätta dig för skadan. Det krävs då att det finns ett orsakssamband mellan felet eller försummelsen som arbetstagaren gjort sig skyldig till och att du skadas. Det är du som har bevisbördan för detta och det kan vara svårt att uppfylla detta beviskrav.

Mitt råd är att du vänder dig till kommunen och försöker komma överens om en ersättning för din skada. Om detta inte är möjligt så återstår bara att vända sig till tingsrätten och väcka talan om skadeståndsskyldighet mot kommunen.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare