FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/09/2014

Kommunens skadeståndsansvar

Hej!

Jag har en fråga om skadestånd.

Om kommunen har gjort felaktigt beslut omhändertagit mitt barn för lagen LVU. Vad har jag för rätt till skadestånd för sveda och värk?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om kommunen orsakar en personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada genom ett felaktigt agerande eller varit försumliga i myndighetsutövningen i verksamheten, ska kommunen ersätta skadan. Kommunen ansvarar även för skada på grund av kränkning (3 kap. 2 § skadeståndslagen). För att skadestånd ska vara aktuellt krävs alltså att kommunen handlat i sitt myndighetsutövande. Myndighetsutövning är beslut och åtgärder från staten och kommunen som är ett uttryck för samhällets rätt att utöva makt över dig som medborgare (se prop. 1972:5 s. 498 ff.). Ett beslut att omhänderta ett barn är myndighetsutövning från kommunens sida.

För att skadestånd, enligt skadeståndslagen, ska kunna göras gällande krävs att så kallade adekvat kausalitet förelegat mellan kommunens handlande och din skada. Detta innebär att skadan ska ha uppstått på grund av kommunens handlande och att skadan var någorlunda förutsebar. I ditt fall torde adekvat kausalitet föreligga, även om den direkt skadelidande är barnet. Skadetypen som torde vara mest relevant här är personskada. Personskada omfattar bland annat ersättning sveda och värk (fysiskt eller psykiskt lidande av övergående natur), se 5 kap. 1 §. Enligt lagens förarbeten krävs för att få ersättning för psykiskt lidande att skadan är medicinskt påvisbar. Normala känsloyttringar såsom oro, chock och sorg i samband med kommunens agerande ger vanligen inte upphov till skadestånd. Två exempel på något medicinsk påvisbart är att du varit sjukskriven eller har läkarintyg. Till slut skulle jag vilja säga att du har möjlighet till skadestånd när kommunen agerat felaktigt. Dock måste viss mått av vårdslöshet förelegat från kommunens sida.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare