Kommer polisen att kunna hitta gärningsmannen?

Hej! Jag funderar på att anmäla en våldtäkt som hände för 2 år och 5 månader sedan. En kille jag träffade via internet våldtog mig i en stuga. Minns dock inte vilken stuga det är eftersom det finns massor av stugor i det området och jag vet bara hans förnamn, utan ett efternamn blir det ju väldigt svårt för polisen. Jag vet vilken stad han bodde i men vet inte vart i den staden. Dock vet jag att han prata om innan han våldtog mig att han ska flytta, så förmodligen bor ju inte han kvar i den staden. Så hur stor är chansen att polisen även kommer kalla in gärningsmannen på förhör under förundersökningen? Och om polisen inte kan kalla in honom, utan bara kan förhöra mig, hur länge kan en förundersökning då hålla på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Det går fortfarande att anmäla våldtäkten då preskriptionstiden för våldtäkt är tio år (35:1 Brottsbalk). Jag kan inte garantera att polisen kommer att hitta gärningsmannen, men eftersom poliser ofta arbetar med att hitta gärningsmän så har dom stor vana av att leta efter personer. Alla fastigheter är till exempel registrerade på vem som äger dom, så polisen kan ta reda på vem som äger vilken stuga när dom söker efter gärningsmannen. Om det finns kvar chattar mellan er kan det vara till hjälp för polisen vid utredningen. Även om en person har flyttat finns det kvar uppgifter om var denne tidigare har bott, sådana uppgifter kan polisen söka efter. Om polisen lyckas få tag på gärningsmannen kommer dom att kalla honom till förhör. Hur länge en förundersökning pågår kan variera väldigt mycket, men i huvudsak pågår förundersökningen så länge som det finns uppgifter för polisen att utreda. Det vill säga tills polisen har gjort vad dom har kunnat för att hitta gärningsmannen och utreda brottet. Efter det så väcker åklagaren åtal om denne tror sig kunna få en fällande dom, om det inte finns tillräckligt med material för att väcka åtal och det inte finns mer att utreda så kan polisen lägga ner förundersökningen.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare