FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/03/2018

Kommer jag dömas för brott mot knivlagen?

Mitt ärende gäller kniv mot brottlagen.

Jag har en slags ''folie'' till min bil på sidospeglarna, vilket gör att blinkisarna på bilen inte syns bra. Jag skulle besikta min bil och var helt säker på att den inte går igenom och blir godkänd på besiktningen om jag har folien kvar på bilen. Jag tänkte att jag kör så till besiktningen och fråga innan ifall det är okej med folien, om det inte var det så skulle jag ta bort det snabbt innan besktning. För att kunna ta bort folien så behöver man en tunn kniv. Jag tog med mig en kniv och la den i jackan för att kunna använda den och snabbt kunna ta bort det om jag skulle behöva det. När jag kommer till besiktningen frågar jag dem ifall det är okej att folien är på. Då säger dem ja, så jag lät det vara kvar. Den som skulle besikta bilen hittade en leksakspistol i bilen som var min brorsons. Som han hade glömt där. De som skulle besikta den trodde att det var en riktig pistol. Så dem ringer polisen under tiden. När polisen kommer fram så rusar dem fram till mig och börjar skrika var är pistolen. Jag förstår först inte vad dem pratar om. Sen när jag inser vad det är dem pratar om så förklarar jag att det är en leksakspistol som inte är min utan min brorson som han måste ha glömt där. Dem tittar på den och konstaterar snabbt att det är en leksakspistol. Därefter tittar dem igenom min jacka och hittar kniven som jag hade med mig för att kunna ta bort folien. Jag har tid för rättegång 14 maj. Min fråga är kommer jag att bli dömd för det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förbud mot innehav av knivar regleras i lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen).

Enligt 1 § 1 st. knivlagen är det förbjudet att inneha knivar och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Begreppet "allmän plats" omfattar i princip varje plats, både inomhus och utomhus, som är till för allmänheten eller används av allmänheten, dvs. att butiker, köpcenter o. dyl. omfattas av begreppet.

Lagen medger dock undantag om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag (exempelvis batonger som bärs med stöd av reglementsenlig befogenhet av t.ex. polis, väktare eller ordningsvakter.) eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Vad som menas med undantaget är till att börja med sådana knivar och andra föremål som behövs för arbete eller friluftsaktiviteter. Sådan utrustning som en hantverkare bär med sig för sitt arbete omfattas alltså inte normalt av förbudet. Det får likaså anses befogat att inneha knivar och liknande föremål i samband med jakt, fiske och camping. Men undantaget gäller också knivinnehav som generellt sett framstår som naturligt, exempelvis mindre fickknivar. Innehav av springstiletter, springknivar och gatustridsvapen torde dock knappast någonsin kunna godtas på allmän plats.

Beroende på knivens storlek, kan du i ditt fall möjligen undgå straff. Men är kniven inte att anse som fickkniv, är det möjligt att undantaget inte är tillämpligt och att du gjort dig skyldig till innehav av kniv på allmän plats. Det är dock svårt att ge ett mer precist svar, eftersom domstolen måste ta hänsyn till huruvida det förelegat uppsåt etc. I 1 kap. 2 § brottsbalken stadgas, att en gärning ska anses som brott endast då den begås uppsåtligen, om inte annat föreskrivs. Huvudregeln för brott är därmed att gärningsmannen ska ha haft uppsåt. Eftersom jag inte kan uttala mig om ditt uppsåt i detta fall, är det alltså inte möjligt att säga huruvida du kan komma att dömas.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare