Kommer jag betala brittisk arvsskatt?

Jag kommer att ärva min mamma som är bosatt i England och brittisk medborgare. Jag har bott i Sverige i 35 år och har dubbelt medborgarskap (svenskt/engelskt). Kommer jag att beskattas i Storbritannien för arvet efter min mamma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt är arvs- och gåvoskatten borttagen sedan ett antal år tillbaka. Enligt brittisk lag utgår dock arvsskatt, men arvet beskattas först när det överstiger ett visst värde. Det är alltså först då arvet är värt ett visst belopp som arvsskatt tillämpas. Arvsskatten i Storbritannien är 40 % och det är normalt den brittiska motsvarigheten till ett svenskt dödsbo som betalar arvsskatten. Det finns dock mängder med undantag. Exempelvis är arvsskatten 36 % om 10 % eller mer av arvet ges till välgörenhet. Vissa typer av egendom är även undantagna från arvsskatt. Exempel på sådana undantag är företag eller vissa jordbruksfastigheter.

Vi på Lawline arbetar inte med brittisk rätt så jag kan inte ge dig ett definitivt svar på hur mycket du kommer beskattas. Jag rekommenderar dig att höra av dig till en brittisk jurist för att få reda på hur allting går till.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare