Kommande arv ska ej utgöra giftorättsgods vid en ev skilsmässa

Min fru och jag har varit har varit gifta i mer än 10 år. Min far gick bort för några år sedan och hela arvet efter honom gick över till min mor. Min mor är nu i en hög ålder och jag har börjat tänka på det kommande arvet efter mina föräldrar. Jag vill vara garanterad att arvet efter mina föräldrar INTE blir en del av giftorätten d.v.s delas upp i en eventuell skilsmässa utan arvet är min enskilda. Vi har inget avtal skrivet mellan varandra tidigare såsom äktenskapsförord. Arvet skall inte ingå i en eventuell skilsmässa i framtiden. Räcker det med en bodelning under äktenskapet där man skriver att mitt kommande arv blir mitt enskilda? Behöver man komplettera med äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Din fråga regleras i Äktenskapsbalken som du hittar här https://lagen.nu/1987:230

Enligt huvudregeln är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom enligt 7:1 ÄktB.

Du vill vara garanterad att arvet efter dina föräldrar inte utgör giftorättsgods i en eventuell framtida skilsmässa. Jag skulle råda dig att skriftligt upprätta ett äktenskapsförord över vad som ska utgöra er enskilda egendom, 7:3 ÄktB. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt undertecknad av er båda och lämnas in till domstolen för registrering. Genom ett äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av makarna ska vara hans eller hennes egendom. I äktenskapsförordet kan du skriva att arvet, som kommer att tillfalla dig, ska utgöra din enskilda egendom vari maka ej hava giftorättsgods. Detta kommer då gälla vid en eventuell skilsmässa.

Ellinor SvenssonRådgivare