Kombinera Allmän visstidsanställning och vikariat

Hej Jag har varit allmänt visstidsanställd och haft vikariat sammanhängande i totalt två år. Arbetar i en privat butik. Nu har jag efter vikariatet blivit erbjuden allmän visstidsanställning i ytterligare 6 månader. Vad händer efter de 6 månaderna? Min arbetsgivare vill att jag ska fortsätta arbeta vid behov men har inte möjlighet att tillsvidareanställa mig. Hindrar lagen mig från att komma och arbeta vid behov?

Lawline svarar

Hej!

Av 5§ lagen om anställningsskydd framgår att en arbetstagare som under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, ska få sin tjänst omvandlad till en tillsvidareanställning.

Detta ska tolkas på så vis att du kan anställas med både 2 års vikariat och 2 års allmän visstidsanställning, alltså totalt 4 års arbete, innan tjänsten ska övergå till en tillsvidareanställning. Det finns med andra ord ingenting som hindrar att ni fortsätter kombinera dessa två anställningsformer under ytterligare en period, förutsatt att ingen 2-årsfrist överskrids.

Mvh

David IngvarssonRådgivare