FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/11/2013

Klausul utan tidsbegränsning i anställningsavtal

Min son har blivit erbjuden tjänst som webansvarig på ett företag som säljer över nätet. Fråga angående anställningsavtal, är detta inom lagens ramar? Efter anställningens upphörande Det är totalt förbjudet, utan tidsbegränsning,att använda sig av de kontakter med kunder och leverantörer som kommit arbetstagaren till känna genom anställningen. Detta gäller i alla sammanhang, oavsett ekonomisk vinning, utanför anställningsförhållandet. Om full utredning inte kan nås beträffande liden skada skall ersättning utgå med lägst ett belopp motsvarande 5 prisbasbelopp. Undertecknad bekräftar härmed, att jag tagit del av ovanstående, och försäkrar, att jag såväl under som efter min anställning kommer att iaktta den lojalitets- och diskretionsplikt, som enligt ovan följer av min anställning hos bolaget.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

I ett anställningsförhållande krävs att arbetstagaren är lojal gentemot sin arbetsgivare. Denna lojalitetsplikt ingår som ett led i anställningen och innebär att arbetstagaren inte får skada arbetsgivaren. Ett sätt att förhindra att arbetsgivaren skadas är att, i anställningsavtalet, föreskriva en konkurrensklausul.

Det som du, i din fråga, citerar skulle kunna ses som en form av konkurrensklausul. Konkurrensklausuler är i allmänheten tillåtna, men de får inte vara formulerade hur som helst. AvtL 38 § föreskriver att konkurrensklausuler inte kan göras gällande om de sträcker sig längre än vad som är nödvändigt. Det du skriver kanske inte kan ses som identiskt med en konkurrensklausul. Däremot bör ledning kunna hämtas från hur bedömningen görs av konkurrensklausuler. Av praxis från Arbetsdomstolen följer att vid bedömning av om konkurrensklausul ska anses vara tillåten krävs en helhetsbedömning utifrån samtliga omständigheter men 12 månader har ansetts vara skäligt. I ett rättsfall, AD 2010:52, har det ansetts oskäligt med en konkurrensklausul på fem år som förbjöd arbetstagaren att vända sig till företagets kunder.

Av ovan nämnda torde slutsatsen kunna dras att när det stadgas att det är ”utan tidsbegränsning” förmodligen skulle bedömas som oskäligt om det kom upp till prövning.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare