Klandra testamente samt jämkning för utfående av laglott.

Hej! Vi är 3 st original-barn från 2 st äktenskap av min bortgågne far. Det finns ett test dat 2001 där min far tilldelar allt till mina systrar, sedan finns det ett som kom fram av min fars särbo där han ger henne 50% av allt samt resten till hennes barn o mina systrar. Dock lyder de första raderna "om jag ej kommer tillbaka från min vintesemester dat 2010, och det sistnämnda är bevittnat av en pers endast. Jag tänker ogiltigförklara båda hos tingsrätten då jag anser att bröstarvingar aldrig kan borttestamenteras. Vad gäller i dessa fall?

Lawline svarar

Hej!

Om du anser att din fars testamenten är ogiltiga måste du väcka klandertalan vid domstol avseende båda inom 6 månader från att du delgivits testamentet, 14:5 Ärvdabalken (ÄB). Att bröstarvingar uteslutits från arv är dock inte något som gör testamentet ogiltigt. Grund för ogiltighet är däremot att formkraven i 10:1 ÄB inte är uppfyllda, 13:1 ÄB. Ett av formkraven är att testamente ska bevittnas av två vittnen. Om endast ett vittne skrivit under ett av testamentena så är det grund för ogiltighet. Grund för ogiltighet är också att testamente upprättats under påverkan av psykisk störning, 13:2 ÄB, samt om annan person otillbörligt påverkat den som upprättat testamente, 13:3 ÄB.

Testamentets innehåll kan dock angripas av bröstarvinge även om det inte är ogiltigt. Den avlidnes bröstarvingar har enligt 7:1 ÄB rätt till laglott, vilket motsvarar hälften av den avlidnes egendom. Om ni är tre barn utgör vardera barns laglott 1/6 av din fars nettoegendom. För att få ut din laglott måste du påkalla jämkning inom sex månader från att du delgivits testamente. För att få ut din laglott behöver du inte gå till domstol, det räcker att du tillkännager ditt anspråk till testamentstagarna.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare