Klandra bodelning

Hej!

Min exmake och jag var gifta och införskaffade oss 3 bilar tillsamans.Jag betalade dem men vi skrev de på honom och nu vägrar han ge mig tillbaka pengar för de och jag får inte heller bilarna?

Täcks inte detta av dold samäganderätt?Tänkte söka ersättning för dessa via kronofogden.ska man kräva hälften av bilarnas inköpris eller nuvarande ca marknadsvärde?

Med vänlig hälsning Jenny

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid äktenskapsskillnad ska en bodelning göras, där makarnas egendom fördelas. (9 kap 1 § ÄktB) och i denna ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Precis som du skriver är bilar inköpta tillsammans i äktenskapet att anse som giftorättsgods (7 kap 1 § ÄktB) och makarnas andelar i boet ska beräknas vid bodelning och därefter fördelas där likadelning är huvudregeln. Eftersom du beskriver att ni är ex-makar förutsätter jag dock att en bodelning redan har skett och bilarna skulle i sådant fall vara medräknade i denna vid det tillfället. Det alternativ du i gällande fall har är att klandra bolelningen, men en sådan klandertalan måste inkomma senast fyra veckor efter att du delgivits beslutet om bodelningen, annars förlorar du rätten. Har det gått mindre än fyra veckor sedan beslutet är tingsrätten i din kommun myndigheten du vänder dig till.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lagrum: https://lagen.nu/1987:230

Amanda Strömblad LarssonRådgivare