Klander av tvångsskifte - kostnad överklagan

Om jag överklagar ett tvångsskifte efter skiftesmannens fördelning, vem betalar överklagandet (stämmning via tingsrätten) ? Är det fortfarande dödsboet eller den som överklagar ?

Med vänlig hälsning

Gunnar

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Enligt 23 kap 5 § i Ärvdabalken (ÄB) som du hittar (https://lagen.nu/1958:637) så gäller 17 kap 1-4§§ och 6-9§§ i Äktenskapsbalken (ÄktB), som du hittar (https://lagen.nu/1987:230) när frågan rör arvskifte, skiftesman och delägare i boet.

Enligt 17 kap 8 § i ÄktB så ska talan väckas inom 4 veckor efter delgivningen av arvskiftet. Talan väcks genom att den som vill överklaga/klandra arvskiftet lämnar in en stämningsansökan till den tingsrätt som förordnat skiftesmannen. Målet kommer att handläggas som ett tvistemål och den som lämnat in stämningsansökan mot de andra dödsbodelägarna kommer att betala avgiften för stämningsansökan.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare