Arvsordning

Min pappa blev änkling för ett år sedan. Två veckor innan hans hustru gick bort efter en tids sjukdom så dog hennes mamma. Min pappa blev kallad till boutredningen efter sin fru men aldrig till boutredningen efter sin svärmor. Svärmors boutredning hanterades av pappas avlidne frus dotter och hennes morbror boet skiftades även mellan dessa två (pengarna har betalats ut). Borde inte min pappa blivit kallad? Borde inte min pappas bortgångna frus del av arbet efter sin mamma bli en del av boutredningen efter pappas avlidna fru?

Hur kan man värja sig på bästa sätt och få dessa saker reglerade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Arvsordningen

Lagen har delat in olika familjemedlemmar i olika arvsklasser, parentelprincipen, vilket är utgångspunkten vid fördelning av arv. Avkomlingar (barn) har bäst arvsrätt och är alltså i den första arvsklassen, är inte barnet i livet är det i så fall avkomlingar till barnet som har rätt till arvet i det avlidna barnets ställe, 2 kap 1 § Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637. Har den avlidna inga barn går arvet vidare till den andra arvsklassen, vilket omfattar föräldrar och föräldrarnas avkomlingar (syskon till den avlidna), 2 kap 2 §, ÄB, där arvet fördelas lika mellan föräldrarna. Är föräldrarna inte i livet, ska arvet delas lika mellan efterlevande syskon till den avlidna (föräldrarnas avkomlingar). Om ingen i den arvsklasserna är kvar i livet går arvet till den Allmänna arvsfonden, eftersom ingen annan (om inte testamente föreligger) har rätt att taga arv, 2 kap 4 §, ÄB.

Make/ maka har rätt till efterarv efter sin avlidna respektive, det är endast då som en make/maka ärver före gemensamma barn, 3 kap 2 §, ÄB. Din far ärver alltså före dig efter sin avlidna maka.

Din far är inte i någon arvsklass till sin avlidna svärmor och behöver då inte heller kallas till bodelningsstämman, såvida han inte var universell testamentstagare efter sin svärmor, vilket hade gjort honom till dödsbodelägare eftersom en universell testamentstagare är av testatorn insatt i arvingens ställe, till skillnad från en legitarie som inte är dödsbodelägare, 11 kap 10 §, ÄB. En universell testamentstagare är en testamentstagare som inte är legitarie (fått en särskild förmån i testamentet, 11 kap 10 § ÄB) och är dödsbodelägare tillsammans med arvingar och eftelevande make. Tillsammans ska de gemensamt förvalta dödsboet tills det att boet har arvskiftats, 18 kap 1 §, ÄB.

Dödsbodelägarna till din fars avlidna svärmor

Som du ser ovan är det helt riktigt att din fars makas dotter blir den som träder i hennes ställe under bodelningen. Eftersom dödsfallet av svärmor skedde innan din fars maka var död, så var dock vid det tillfället din fars maka den rättmätige arvingen, men eftersom hon nu är avliden så är det hennes dotter som träder i hennes ställe vad gäller arvet efter hans svärmor.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis så är det rätt att din far inte blev kallad till hans svärmors arvskifte eftersom det är hans avlidna makas dotter som är dödsbodelägare, och inte din far.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare