Klagan över godkänt strafföreläggande

I Mars testade en då laglig drog, blev för mycket och polis och ambulans kom och hämtade mig. När jag väl vaknar på sjukhuset säger dom att jag testar positivt på benzo, som jag aldrig tagit, men när jag frågar dom senare svarar dom med att de var deras jag testat positivt på. Jag godkänner strafföreläggande för jag trodde det var ämnet jag testade. Men så var inte fallet det var två sorters benso som verkar vara vanliga inom sjukvården. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Som jag förstår har du godkänt ett strafföreläggande där du menar att du i efterhand har fått uppgifter om att det som skett inte varit brottsligt.

Strafföreläggande behandlas som en dom som vunnit laga kraft, och kan därför inte överklagas. Istället återstår då klagan över fel i strafföreläggande enligt 6 och 7 §§ i 59 kapitlet i Rättegångsbalken, som du hittar https://lagen.nu/1942:740#K59

Enligt 6 § 3 punkten kan man hävda att föreläggandet inte överensstämmer med lag eftersom handlingen inte var brottslig. Enligt 7 § skall klagan ges in till den tingsrätt som kunnat ta upp målet, inom ett år från det att strafföreläggandet verkställdes.

Enligt 7 § skall klagan uppfylla de kriterier som ställs för överklagande enligt 2,3 och 5-12 §§ i 52 kapitlet rättegångsbalken. Notera framförallt 3 § 52 kapitlet där det räknas upp vad din klagan skall innehålla. Prövningstillstånd behövs inte i det här fallet.

Thomas HefnerRådgivare