Klaga till Hyresnämden om störande grannar när hyresvärden inte agerar

Jag hyr en lägenhet av en privat hyresvärd,jag har klagat nu i sommar på att det varit fest i huset vardagskvällar till 24.00 och en gång var klockan 01:45. jag har då fått höra att jag bara klagar och kan bosätta mig i skogen eller ödesmarken! I detta hus finns även turister som hyr rum som också kommer hem sent på nätter m.m då svarade hon att vi ska ta hänsyn till turisterna inte dom till oss! Hon går runt till folk och talar om att jag bara klagar!! jag mår väldigt dåligt av det här för jag anser att jag har rätt att säga till min väckarklocka ringer 05.30!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Grannarna får inte spela hög musik om nätterna. Om du bor i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud som hör till ett normalt liv, men ständigt pågående och allvarliga störningar behöver du aldrig tåla.

I första hand ska man ta upp frågan med hyresvärden, precis som du har gjort. Men eftersom det inte hjälper kan du till ansöka till hyresnämnden. Hyresnämnden kan då besluta att värden ska göra något åt saken. Det gäller dock bara om de störande ljuden är så allvarliga att de klassas som en störning i lagens mening. Du kan i så fall också eventuellt ha rätt till nedsatt hyra under den tid som störningarna pågår, räknat från tidpunkten då du anmälde störningarna till värden.

Är du medlem i Hyresgästföreningen så kan du ta hjälp av dem att göra en bedömning om störningarna är så allvarliga att du har möjlighet till framgång.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare