FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/03/2014

Klaga på föreläggande av ordningsbot

Fick böter för att jag körde över heldragen linje. Detta gjorde jag för att det var dålig skyltning och bilar som kom och jag var tvungen att fortsätta lite för långt i trafiken så det hann bli heldraget. Polisen sa att det var väldigt vanligt att folk körde över den heldragna linjen och att det hände mycket olyckor där. De rekommenderade mig att överklaga.. Tror ni det finns chans till rättelse och vart överklagar jag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man får böter av polis direkt på plats har man fått ett föreläggande om ordningsbot. Ett godkänt sådant föreläggande gäller som lagakraftvunnen dom. Det betyder att även om du tänker överklaga böterna så måste du ändå betala dem. Ordningsboten kan bara undanröjas om ditt godkännande inte kan anses som en giltig viljeförklaring, om det förekommit sådant fel vid handläggningen att boten bör ses som ogiltig, eller om boten av annan anledning inte överensstämmer med lag (59 kap. 10 & 6 §§ rättegångsbalken (RB)). Överklagandet ska ske skriftligen, och ska lämnas in till tingsrätten inom ett år från det att boten utfärdades (59 kap. 10 & 7 §§ RB).

RB hittar du https://lagen.nu/1942:740

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare