Kattägares skadeståndsansvar

Hej, Vår bil har skadats i samband att grannkatten blivit inlåst i vårt gemensamma garage. Fyra garageceller med egen port och avspärrning mellan garagen. Katten har hoppat upp på en kruka som i sin tur föll ned på motorhuven. Buckla och breda skrapskador. Vår garagedörr var låst däremot var grannens dörr öppen så katten har gått in i vårt garage via grannens garage, vilket har hänt tidigare. Katten klättrar mellan garagen. Självrisken för att åtgärda skadan är 3000kr. Nu undra jag om vi kan ställa några krav på kattägaren. Vi vet vems katt det gäller. Hälsningar /Claes

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.

Katt- och hundägares ansvar regleras i lagen om tillsyn över hundar och katter, här. Enligt 1 § skall hundar och katter skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Det ankommer således på djurägaren att ha översikt och ta ansvar för sitt djur.

I lagens 19 § föreskrivs ett s.k. strikt ansvar för hundägare för de skador som orsakas av hunden. Detta innebär att hundägaren har ett skadeståndsansvar oavsett om denne varit vållande eller inte. Någon motsvarande regel för katter finns dock inte, varför kattägare svarar enligt skadeståndslagens regler.

Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen krävs för skadeståndsansvar att kattägaren agerat uppsåtligen eller vårdslöst. I denna situation bär du bevisbördan, d.v.s du måste bevisa att kattens ägare handlat oaktsamt och inte utövat tillräcklig uppsyn över sin katt, något som kan bli svårt.

Vänligen,

Rådgivare